
Zondagopenstelling
Recent hebben wij aangekondigd terug te komen op het onderwerp Koopstromen en Koopzondag.
Middelgrote winkelgebieden zoals Hoorn zullen hun best moeten doen om de consumenten te blijven trekken. Zij zullen zich in moeten zetten op de beleving en het onderscheidend vermogen. Ook zijn succesfactoren als nabijheid, bereikbaarheid, gemak, diversiteit, beperken leegstand en parkeervoorzieningen belangrijk. Alles moet kloppen en de klant is koning.
Voor een aantal genoemde succesfactoren zijn wij in belangrijke mate afhankelijk van andere partijen zoals de gemeente. Inmiddels is er samen met de gemeente een zogenaamde “binnenstadstafel” gestart waaraan met een klein gezelschap wordt nagedacht over een plan van aanpak voor de meest prangende zaken die urgent moeten worden aangepakt. Naast de gemeente zitten ook ondernemers en vastgoedeigenaren aan deze tafel. De feiten en (koop)cijfers worden gedeeld en dat er grote belangen op het spel staan is voor alle partijen gelukkig wel duidelijk. Zodra hierover iets valt te melden zullen wij dit opnemen in de nieuwsbrief.
Wij moeten echter op meerdere borden tegelijk schaken want naast de punten als openbare ruimte, bereikbaarheid en parkeren hebben wij te maken met een mogelijk nog groter probleem, namelijk de groei van het online winkelen. De pure webwinkels bereiken weliswaar hoge omzetten, maar door de hoge kosten valt er amper winst te behalen. Retailers die zowel een fysieke winkel als een webshop hebben lukt het om te groeien. Vast staat dat online winkelen niet stopt en vraagt om alternatieven om de consument te verleiden naar onze mooie binnenstad te komen.
Enige tijd geleden hebben wij u daarom opgeroepen te reageren op de mogelijkheden voor meer koopzondagen in Hoorn. Dit is namelijk een actie die zorgt voor een nieuwe beleving in Hoorn en het sluit aan bij de landelijke en regionale ontwikkelingen. Het is bovendien een actie waartoe wij als ondernemers zelf kunnen besluiten. De reacties laten zien dat ongeveer de helft dit graag wil invoeren terwijl de andere helft de nodige bezwaren heeft. Feit is dat in steden met een gezellig historisch centrum zoals Alkmaar en Amersfoort op de koopzondagen een omzet wordt gemaakt van 12% terwijl dit in Hoorn uitkomt op 6%.
De kernpunten van de bezwaren zijn de werk- en gezinsbelasting om 7 dagen van de week open te zijn met alle bijkomende extra kosten. Daarentegen geven veel ondernemers aan dat de eerste dagen van de week de kosten niet opwegen tegen de baten en willen dit bij wijze van proef wel eens uitproberen. Behoudens de traditionele koopzondag aan het eind van de maand is het in heel Hoorn overal gratis parkeren. Er is geen bevoorrading of werkverkeer dus de stad is goed bereikbaar.
Wij begrijpen dit is voor elke ondernemer een lastige keuze. Toch hebben wij als bestuur een verzoek aan u allen om in de periode van 1 juni tot 1 januari 2020 bij wijze van proef de winkel elke zondag van de week open te stellen. Uit diverse contacten met de grootwinkelbedrijven maken wij op dat zij bereid zijn om mee te werken aan deze proef en roepen iedereen op om mee te doen. Om aan te geven dat u voortaan op zondag open bent ontvangt u in de loop van volgende week een bordje wat u aan uw raam kunt bevestigen.
Om de extra uren op de zondag enigszins te compenseren adviseren wij de volgende winkeltijden in de week aan te houden.
- Maandag van 12.00 tot 18.00 uur
- Dinsdag, woensdag en vrijdag van 10.00 tot 18.00 uur
- Donderdag van 10.00 tot 20.00 uur
- Zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur
- Zondag van 12.00 tot 17.00 uur
Voor de consument zou het prachtig zijn als alle ondernemers meedoen en deze openingstijden zoveel als mogelijk volgen.
Wij zullen door middel van een persbericht en diverse andere media kanalen de consument waar mogelijk informeren over deze voor Hoorn belangrijke en naar wij denken noodzakelijke verandering.
Met vriendelijke groeten,
Rien van Drongelen (voorzitter OSH)