Verwachtingen voor 2020
Om te beginnen wil ik alle ondernemers maar ook de consumenten en inwoners van onze mooie stad Hoorn een gezond en hoopvol 2020 toewensen.
Hoop en verwachtingen bij het begin van een nieuw jaar hebben we allemaal. Maar wat kunt u als ondernemers van de binnenstad verwachten. Hieronder slechts een paar van de belangrijkste zaken waar u over kunt meedenken en meepraten.
De verwachting is dat er dit voorjaar in de gemeenteraad zal worden gesproken over een andere vorm van het innen van belasting ten behoeve van het Lokaal Ondernemers Fonds als vervanging van de huidige reclamebelasting. Uitgangspunt is en blijft dat deze opgebrachte financiële middelen van ondernemers en vastgoedeigenaren worden ingezet voor de Sinterklaasintocht, de wintersfeerverlichting, hanging baskets, zomermarkten, WintersHoorn met kerstmarkt, promotie van evenementen en superkoopzondagen. De middelen worden ook ingezet voor het subsidiëren van evenementen georganiseerd door derden die bijdragen aan een bruisende stad. Voorbeelden zijn Hoorn Modestad, Hoorn Kunst en Cultuurmarkt, de Kaasmarkt, Rock en Rollfestival, Smartlappenfestival en de Hoornse havenconcerten. De subsidievoorwaarden kunt u vinden op de website van de OSH. Daarnaast leeft er de wens om te komen tot een stadsmanager die zich zal richten op het goed functioneren van het winkelcentrum als geheel. Kortom uw geld moet en zal zo goed mogelijk moeten worden besteed aan een levendige en gastvrije binnenstad.
De verwachting is tevens dat er de komende maanden in de gemeenteraad wordt gesproken over de evaluatie gratis parkeren op de Superkoopzondagen op de parkeerplaatsen aan de rand van de binnenstad. Hoewel de algemene indruk is dat dit als heel positief wordt ervaren door de bezoekers van onze stad, is toch ook de vraag wat dit voor u als ondernemer heeft betekend. Ik zie graag reacties die kunnen bijdragen aan een goede evaluatie tegemoet.
De verwachtingen is dat ook in de komende maanden in de gemeenteraad zal worden gesproken over de evaluatie Hoorn Marketing. De verwachtingen rond Hoorn Marketing zijn en blijven hoog gespannen. Ervaringen bij andere gemeenten maken echter duidelijk dat dit echt de nodige tijd en voldoende financiële middelen vraagt. Het huidige stichtingsbestuur draagt het stokje over aan een interim bestuur met het oog op een volgende fase. In het kader van verbreding, draagvlak en betrokkenheid heeft de Hoornse Ondernemers Federatie en het Lokaal Ondernemers Fonds de nodige steun toegezegd. Mocht u denken hieraan te kunnen bijdragen laat het mij dan weten.
Een volgende verwachting (maar zeker ook hoop) is dat er in 2020 nu echt concrete voortgang wordt gemaakt met de ontwikkeling van het gebied rond het Station, Noorderveemarkt, Pelmolenpad en Vale Hen. Met een goede en adequate invulling en inrichting kan dit gebied de centrumfunctie van Hoorn versterken en een oplossing bieden voor de bereikbaarheid en parkeerproblemen. Er zijn dus volop kansen voor de gemeenteraad om hier de komende maanden de juiste beslissingen te nemen. Wij zullen het voor u volgen en waar nodig onze inbreng leveren.
Tenslotte wordt 2020 een uitdaging voor elke ondernemer om Hoorn te laten bruisen. Er zijn voldoende evenementen om individueel of als stratenclub acties op in te zetten. Ik denk hierbij aan het Songfestival, het EK voetbal, Olympische spelen, de Ironman, Koningsdag, Lappendag en zo voort. Het zou goed zijn om hierin samen met onze horecaleden enige afstemming en focus aan te brengen. Een mooi agenda punt voor het eerstvolgende overleg met uw straatambassadeur verenigd in de Nieuwe Winkelstraat?
In afwachting van uw reacties,
Rien van Drongelen voorzitter@oshhoorn.nl