Superkoopzondag SUPER SLECHT!
Beste ondernemer,
De kermis zit er weer op, net als lappendag. En ook aan een lange periode van extreem warme dagen is een eind gekomen. Weken waarop door u als ondernemer waarschijnlijk met wisselende gedachten wordt teruggekeken. Tijd om de focus weer op de komende maanden te richten. Met een positief gevoel en optimale inzet. Dat zou je mogen verwachten, maar de ervaringen van afgelopen zondag hebben mij behoorlijk doen schrikken. En zijn aanleiding voor de volgende kop:
Super Slecht!
Nog maar een paar jaar geleden heeft u als ondernemer zich uitgesproken over de wijze om om te gaan met het fenomeen koopzondag. Uitgangspunt was daarbij de vrijheid van elke ondernemer om te bepalen of hij /zij de winkel wel of niet openstelt. Op initiatief van OSH is gekozen voor uniformiteit. Om aan de grootste ergernis van consumenten: ‘niet weten wie en wanneer open is’, tegemoet te komen, werd het idee geboren de laatste zondag van de maand te benoemen als ‘Superkoopzondag’. Vanuit continuïteit en uniformiteit. Een moment, zo spraken wij af, waarop vrijwel alle winkels open zijn. Getrouw aan de gedachtegang van de consument, ‘koopzondag is leuk, maar als een hoop winkels dicht zijn, haak ik af’.
Dit zou een quote kunnen zijn van een teleurgestelde consument die jl zondag een bezoek bracht aan de binnenstad. Om welke reden dan ook was er een dusdanig groot aantal winkels gesloten dat sommige straten een desolate indruk maakten met onverlichte etalages en neergelaten rolluiken. Een verontrustende situatie, want wanneer de consument niet meer kan rekenen op een optimale openstelling op een Superkoopzondag maakt dat zo’n zondag tot een onsamenhangend fenomeen. Natuurlijk is iedereen vrij om openingstijden te hanteren die voor hem of haar wenselijk zijn. Maar wanneer wij de concurrentie met internet (en niet te vergeten de wel actieve en alerte winkelgebieden) willen winnen, moeten wij dat wel samen doen!