
Sjon Dekker: “Uitdaging om samen kansen te pakken”.
Dat heb ik mij voorgenomen toen ik onlangs gevraagd werd bestuurslid van OSH te worden. Samenwerken om consumenten te verleiden hun aankopen in onze unieke binnenstad te doen, en mij in te zetten om daarvoor de juiste voorwaarden te scheppen.
Hieraan moest ik denken toen ik onlangs aanwezig was bij de presentatie van het koopstromen onderzoek 2018. “Geven wij gezamenlijk wel genoeg tegenwicht? Luisteren wij wel goed genoeg naar wat de consument wil?” Dat waren vragen die bij mij op kwamen. Als ondernemers mogen wij best wel eens kritisch naar onszelf kijken, want ondanks dat veel aankopen via internet lopen zijn er kansen genoeg.
Neem nou de koopzondag. De omzetcijfers over het verloop van de week laten duidelijk zien wat de consument wil. Winkelen en horecabezoek tijdens de laatste dagen van de week, dus dat betekent ook op zondag. Wij doen daar best moeilijk over, maar kijk naar de ervaringen van Hof van Hoorn. De statistieken geven aan dat er mogelijkheden liggen wanneer wij de zondagopenstelling opnieuw tegen het licht houden. Immers, het principe van het open zijn op de zogenaamde Superkoopzondagen, zo begreep ik, stamt nog uit de tijd dat er sprake was van een beperkt, door de gemeente vastgesteld aantal koopzondagen.
Terecht is destijds voor de continuïteit en duidelijkheid gekozen voor een vast moment, namelijk de laatste zondag van de maand. Ik vraag me af of de tijd niet rijp is voor anders denken en handelen met betrekking tot de openstelling op zondag. Ik ben een warm voorstander van een situatie om onze winkels elke zondag open te laten zijn. Zeker nu het gratis parkeren op veel plaatsen mogelijk is geworden. Daar liggen naar mijn mening echt kansen.
Omdat dit alleen werkt als er een substantieel aantal winkels dit voorbeeld volgt, wil ik dat ter discussie stellen.
Bij het schrijven van een brief is het de gewoonte een P.S. toe te voegen: “Is de komende zomerperiode, met zoveel aandacht voor alles wat Hoorn biedt, niet een uitgelezen moment om de proef op de som te nemen?”
Sjon Dekker, Bruggemann Mode
Collega ondernemers reageer hier op de stelling dat volledige openstelling op alle zondagen dé kans is om meer omzet te realiseren.