Koopstromenonderzoek 2018
Op 28 februari vond, als gezamenlijk initiatief van gemeente en OSH, in Grand Café-Restaurant Turf de presentatie plaats van de uitkomsten van het Koopstromenonderzoek 2018. Voor de invulling van dit binnenstadsontbijt was de heer Trommel van het gelijknamige onderzoeksbureau gevraagd om hier een toelichting op te geven. Daarbij werden de uitkomsten vergeleken met die uit het in 2016 gehouden onderzoek en middels benchmarking geprojecteerd op de gemiddelde scores van andere vergelijkbare winkelgebieden. Zoals in de inleiding van deze nieuwsbrief al werd aangegeven, blijken consumenten miljoenen minder uit te geven in de Hoornse binnenstad dan een aantal jaren geleden.
De heer Trommel gaf daarvoor een belangrijke reden: het niet te stoppen aandeel van internetverkopen. Een situatie die voor u als ondernemer maar al te goed merkbaar is. Zoals ook de uitkomst van de ontwikkelingen van de bestedingen door de week gezien, die een concentratie op vrijdag en zaterdag te zien gaven, niet een echte verrassing was. Maar het is te makkelijk om alleen bij deze conclusie stil te staan.
Zeker zo belangrijk zijn de rapportcijfers met betrekking tot de winkelvoorzieningen. Een oordeel daarover werd gevraagd aan zowel inwoners als overige bezoekers. Op sfeer, uitstraling, horeca aanbod en evenementen scoort de binnenstad, zoals te verwachten was, bovengemiddeld. Voor deze nieuwsbrief kijken wij even naar een drie punten waarop minder wordt gescoord. Zoals daar zijn de appreciatie van het winkelaanbod, de parkeermogelijkheden en bereikbaarheid per auto. Dat leverde de volgende scores op:
Inwoners | Overige bezoekers | Totaal | Benchmark | |
Winkelaanbod | 7,2 | 7,6 | 7,4 | 7,6 |
Parkeermogelijkheden auto | 6,5 | 6,6 | 6,6 | 7,2 |
Bereikbaarheid per auto | 6,7 | 7,3 | 7,0 | 7,4 |
Zorgelijk is de minder positieve beoordeling van het winkelaanbod door inwoners. Dit zal ongetwijfeld veroorzaakt zijn door de sluiting van V&D tijdens het onderzoek en tal van negatieve berichtgevingen over winkelsluitingen. Terwijl bezoekers de totale winkelbeleving in Hoorn veel positiever -en misschien veel objectiever- beoordelen.
Aandacht voor het aantrekken van winkels met een gevarieerd aanbod blijft prioriteit houden, evenals het werken aan het verbeteren van het imago. Dan de parkeermogelijkheden voor de auto, ook dat geeft aanleiding daar bij voortduring kritisch naar te blijven kijken. De binnenstad scoort hierop beduidend minder dan het vergelijkbare gemiddelde van andere, vergelijkbare steden. Datzelfde geldt ook voor de bereikbaarheid per auto. Waarbij het niet verwonderlijk is dat deze perceptie bij inwoners minder positief is dan bij bezoekers.
Drie aandachtsgebieden waarop de focus van OSH ligt om samen met de gemeente stappen te maken. Of om in de woorden van Rien van Drongelen te spreken: “ er is nog veel te winnen.”