Vergunning bezorgservice
Hier is een brief opgenomen met informatie van de gemeente Hoorn over het aanvragen van een incidentele vergunning voor ondernemers in het kader van de bezorgservice.
Hier is een brief opgenomen met informatie van de gemeente Hoorn over het aanvragen van een incidentele vergunning voor ondernemers in het kader van de bezorgservice.
Beste ondernemers,
In deze korte nieuwsflits even een reactie op de laatste ontwikkelingen. De situatie rond het coronavirus lijkt zich te stabiliseren. Er zijn zelfs wat lichtpuntjes en de overheid vraagt aan alle inwoners verstandig om te gaan met een beetje meer bewegingsruimte. In de winkels nemen jullie als ondernemers hierin duidelijk de regie. Dit gaat inmiddels prima binnen de daarvoor gestelde richtlijnen. Consumenten gedragen zich over het algemeen ook naar de bekende regels. Waar het bezoek in de winkelgebieden drastisch was teruggelopen trekt dit nu weer aan. Dit vraagt om nieuwe maatregelen om dit op een verantwoorde manier te laten plaatsvinden.
Nieuwe maatregelen in ons koopcentrum
Als nieuwe maatregel stellen wij voor de winkeltijden weer te verruimen en terug te brengen naar de reguliere openingstijden. Dit geeft de mogelijkheid tot meer spreiding van het winkelbezoek. Ook zou het prachtig zijn om op zaterdag het drukste moment van de week het voetgangersgebied in het centrum te vergroten. Wij stellen de gemeente voor om op zaterdag de Gedempte Turfhaven autovrij te maken. Gecombineerd met een ruimere opstelling van de markt geeft dat meer bewegingsruimte voor de voetganger, zeker als ook het gebruik van terrassen per 1 juni weer is toegestaan. Dit zijn overigens bekende maatregelen vergelijkbaar met een najaarsmarkt, de zomermarkten, de kermis en de kunst en cultuurmarkt. Het instellen van eenrichtingverkeer voor voetgangers in bijvoorbeeld het Hoornse rondje lijkt lastig te handhaven maar kan eventueel in een later stadium nodig zijn.
Beste ondernemers,
De persconferentie van premier Rutte afgelopen dinsdag maakte duidelijk dat er wel lichtpuntjes zijn maar dat wij het helaas voorlopig op deze manier moeten volhouden. En wat missen wij nu die geweldige horeca collega’s die zorgen voor de nodige gezelligheid en levendigheid in het koopcentrum Hoorn. Gelukkig hebben wij in de afgelopen weken gezien dat steeds meer ondernemers de winkel opstellen waarbij goed en creatief is nagedacht over de voorgeschreven veiligheidsmaatregelen. Het is nu belangrijk de consumenten te laten weten dat zij welkom zijn zolang zij zich houden aan de nodige spelregels. Maar dat zij daarnaast ook bij ons terecht kunnen via Warenhuis Hoorn.
Reclamebelasting 2020
Het coronavirus heeft gevolgen voor de samenleving als geheel, maar in het bijzonder ook voor u als ondernemers in onze mooie stad. Inmiddels heeft de gemeente ons gemeld dat veel bedrijven aangeven de reclamebelasting in het jaar 2020 niet te kunnen betalen. Er is weliswaar uitstel verleend van de gemeentelijke belastingen tot 1 juli, maar de grote vraag is welke bedrijven in staat zullen zijn de reclamebelasting alsnog te betalen en wat de uiteindelijke opbrengst zal zijn in dit jaar. Als OSH bestuur moeten wij dus uitgaan van een substantieel (voorlopige schatting 30% tot 50%) lager bedrag dan was begroot. De inkomsten uit de reclamebelasting zijn van groot belang voor het organiseren van de activiteiten en evenementen in de binnenstad.
Wij hebben daarom noodgedwongen de oorspronkelijk begroting aangepast, rekening houdend met reeds aangegane verplichtingen zoals bijvoorbeeld het project hanging baskets en de wintersfeerverlichting.
Indien het financieel haalbaar is zullen we de stad van oktober tot en met januari weer opvrolijken met de wintersfeerverlichting en wordt nagedacht over een (eventueel) alternatief voor de intocht van Sinterklaas.
Gelet op de besluiten van het kabinet over de evenementen en de financiële onzekerheden kunnen wij onze eerdere toezegging aan de door derden te organiseren evenementen zoals Hoorn Modestad, de kaasmarkt, de havenconcerten enz. niet gestand doen en hebben wij noodgedwongen besloten de toegezegde subsidie beschikkingen in te trekken.
Uiteraard doet ons dit als bestuur veel pijn, maar hopen met u op betere tijden.
Warenhuis Hoorn
Als OSH zijn wij nauw betrokken bij Warenhuis Hoorn en ondersteunen dit met raad en daad. Het is echt een geweldige prestatie om in tijd van enkele weken dit concept te ontwikkelen. Snelheid was belangrijker dan perfectie, daarom wordt er volop gewerkt aan de doorontwikkeling.
Het is goed te zien dat steeds meer bedrijven aansluiten en meedoen. Iedere dag komen er meer producten bij. We zien gecombineerde bestellingen van producten van verschillende ondernemers. Klanten zijn verrast door de snelle levering. Dat is tevens ook onze lokale kracht. Met de unieke service: voor 15 uur besteld, dezelfde dag voor 20 uur (duurzaam) geleverd zetten wij Hoorn op de kaart.
Wat kan warenhuishoorn.nl voor u als ondernemer betekenen?
3 handige tips:
Als bestuur zeggen wij nu: doorpakken. Vul uw online etalage in het Warenhuis met uw mooiste en lekkerste producten. Er komen soms nu klanten op een lege bedrijvenpagina. Zonde! Pak deze kans, hij is gemaakt voor u!
Met vriendelijke groeten,
Rien van Drongelen
Alle winkeliers in Hoorn kunnen een poster downloaden, uitprinten en op een prominente plaats ophangen. Zo zorgen wij voor eenduidigheid.
Download hier als PDF: 200323 Ik hou van Hoorn_Coronaregels_210x297_DEF of sla de onderstaande afbeelding op als JPeg bestand om te verwerken in uw nieuwsbrieven, op uw website of uw sociale mediakanalen.
Retailers en verhuurders sluiten historische deal
Winkeliers die in de problemen komen door het coronavirus worden tijdelijk uit de brand geholpen. Vastgoedeigenaren komen de retailers tegemoet door de kwartaalhuur tijdelijk om te zetten naar maandhuur en het versturen van de huurnota van april op te schorten tot 20 april. Ook de banken sluiten aan.
Dat is het voorlopige resultaat van ruim een week lang onderhandelen tussen de brancheorganisaties van retailers Detailhandel Nederland en de NRW en verhuurders IVBN, de NRW, Vastgoed Belang en de VGO. Betrokkenen spreken van een ‘historisch akkoord’ tussen huurders en verhuurders die eerder nog lijnrecht tegenover elkaar leken te staan. Wel geven alle partijen aan dat het om een voorlopig resultaat gaat, maar dat de afspraken de nodige adempauze geven tot 20 april.
‘Dit is een bijzonder resultaat, waar heel veel mensen hard aan hebben gewerkt’ zegt Jeroen Lokerse (Cushman & Wakefield) die als onderhandelaar bij de telefonische overleggen was betrokken. ‘Dit geeft alle partijen de nodige rust.’
Jan Meerman zei namens Detailhandel Nederland figuurlijk ‘een glas champagne te heffen’. ‘Alleen moet die champagne nog op smaak komen.’ Volgens Meerman ‘moest er veel gebeuren om tot elkaar te komen.’ ‘Gisteren leek het de verkeerde kant op te gaan, maar ik ben blij dat we er toch zijn uitgekomen.’
De partijen zijn het volgende overeen gekomen:
Meerman onderstreept dat dit een oproep is van de brancheverenigingen naar hun leden. ‘We kunnen partijen natuurlijk niet dwingen zich hier aan te houden, maar alle partijen doen wel aan al hun leden een dringende oproep hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.’
Punt van inzet tijdens de onderhandelingen waren de liquiditeitsproblemen van retailers die door de uitbraak van het coronavirus veel minder of helemaal geen klanten meer hebben. De overheid schiet de retailers te hulp door lonen door te betalen, maar vervolgens lopen de vaste lasten zoals de huur gewoon door. Vastgoedeigenaren bleken bereid mee te denken, maar stuurden aan op maatwerk. De ene retailer is de andere niet. Je hebt grote winkelketens met private equity-eigenaren en de winkelier op de hoek. Hetzelfde geldt voor beleggers: aan de ene kant zijn daar de grote, veelal institutionele partijen met buffers, aan de andere kant de particuliere belegger die moet leven van de huurinkomsten. Deze verschillen vormden het grootste struikelblok om tot gemeenschappelijke afspraken te komen.
De impact van corona op retail
Wat de onderhandelingen ook niet hielp was dat huurders en verhuurders elkaar buiten de onderhandelingen om het mes op de keel zette. Het waren vooral de grote winkelketens als C&A, H&M en Zara die kwaad bloed zette onder vastgoedeigenaren door eenzijdig voor de komende drie maanden de huur op te schorten. Tegelijkertijd waren er vastgoedeigenaren die per brief betalingsherinneringen stuurden naar retailers met de boodschap dat er ongeacht corona koste wat kost betaald moest worden. Daar kwam bij dat sommige beleggers bang waren dat retailers de coronacrisis zouden misbruiken om hun toch al nijpende situatie te verhullen. Al die zaken zorgden ervoor dat gedurende de onderhandelingen een deal steeds verder weg leek.
Intussen zagen de kleine winkeliers de kwartaalhuur die per 1 april zou moeten worden betaald steeds dichterbij komen, terwijl er nagenoeg geen inkomsten meer binnen kwamen. ‘Die kleine winkelier heeft geen tijd voor maatwerk. Die heeft hier letterlijk slapeloze nachten van,’ aldus Meerman.
Hoewel het er lang niet naar uit zag, namen de gesprekken maandagavond plotseling een positieve wending. ‘Ik denk dat uiteindelijk menselijkheid de doorslag gaf,’ zegt Meerman. ‘Wij hebben gezegd: denk nou aan die kleine ondernemer die hier niet van slaapt. Uiteindelijk heeft dat ervoor gezorgd dat we er toch uit zijn gekomen. Je snapt elkaar beter omdat je beiden ondernemers bent.’
Alle betrokkenen, die vanwege de gevoeligheid van de zaak niet on the record willen spreken, geven aan dat de gesprekken doorgaan en dat het doel is om voor 20 april tot een definitieve oplossing te komen waar alle partijen mee moeten kunnen leven. Meerman: ‘Uiteindelijk zullen we de pijn over zoveel mogelijk schouders gelijk moeten verdelen.’