Nieuwsbrief Poort van Hoorn
Heeft u de gemeentelijke nieuwsbrief over de laatste stand van zaken aangaande de Poort van Hoorn ontvangen? Indien gewenst kunt u deze hier downloaden.
Heeft u de gemeentelijke nieuwsbrief over de laatste stand van zaken aangaande de Poort van Hoorn ontvangen? Indien gewenst kunt u deze hier downloaden.
OSH neemt afscheid van de vertrouwde papieren nieuwsbrief die jarenlang toonbank-aan-toonbank, bar-aan-bar en kantoorbalie-aan-kantoorbalie is verspreid. In het vervolg worden nieuwsbrieven en uitnodigingen alleen nog digitaal verspreid. U kunt zich hiervoor aanmelden door op de OSH website uw gegevens achter te laten. En ook al functioneert de OSH bij de gratie van haar leden, toch hoeft u niet perse lid te zijn om nieuwsbrieven en uitnodigingen voor bijeenkomsten te ontvangen. Ook is er geen vastgestelde kalender voor het uitkomen van de nieuwsbrief maar wanneer er belangrijke zaken te melden zijn of u wordt ergens voor uitgenodigd, dan doen wij dat middels digitale post waarbij wij ervoor zullen waken uw mailbox niet te overspoelen.
Het zal u niet ontgaan zijn, de Vereniging Oud Hoorn viert dit jaar haar honderdjarig bestaan. Natuurlijk wordt dat eeuwfeest op een passende manier gevierd. Er komt een boek over Hoorn in de 20ste eeuw, er is een symposium over erfgoed, er zijn exposities.
Een van die exposities heeft een bijzondere klik met de binnenstad. In de afgelopen 100 jaar hebben veel zaken zich daar aan het winkelend publiek gepresenteerd. De uitstraling van de winkelpanden is ongetwijfeld verschillende malen van uiterlijk gewijzigd. Oud Hoorn is van plan om gedurende de maand oktober in etalages foto’s te exposeren van winkels van vroeger. Natuurlijk in de etalages van hetzelfde pand.
Om van een geslaagde actie te kunnen spreken wordt ingezet op kwaliteit (afbeeldingen, lijsten, eventueel tekst) en vooral veel deelnemende bedrijven. Een eerste werving heeft succes gehad. Al 45 bedrijven hebben gemeld dat zij gaan meewerken aan deze foto expositie. En nog groter aantal maakt de herkenbaarheid en het effect van deze actie alleen maar groter.
Er zal op diverse manieren publiciteit aan gegeven worden. Een lijst met deelnemende bedrijven zal op diverse plekken beschikbaar komen, evenals een plattegrond met daarop de locaties. Bij de geëxposeerde foto’s wordt leuke of bijzondere informatie opgenomen, wat extra aandacht voor het pand, de straat en de huidige eigenaar oplevert.
OSH vindt dit een schitterend initiatief wat zij van harte ondersteund. Meldt u aan als u dit nog niet gedaan heeft, want ook in dit geval is more=more! info@oudhoorn.nl.
Samenwerking
Vorig jaar november hebben de leden van de OSH ingestemd met mijn benoeming tot voorzitter van uw belangenvereniging. Inmiddels heb ik veel kennis opgedaan en ook redelijk wat ondernemers gesproken. Ik heb kunnen waarnemen dat er gelukkig veel zaken goed zijn geregeld maar dat er ook nog veel werk aan de winkel is. Ik heb ook gemerkt dat ik dat werk gelukkig niet alleen hoef te doen. Een belangrijke bijdrage aan dat werk wordt namelijk geleverd door het project de ¨Nieuwe Winkelstraat¨. Hierbij zijn van uit de diverse straten een aantal ondernemers (uw ambassadeurs) betrokken bij het overleg met de gemeente. Er is door deze ambassadeurs een actielijst gemaakt waarbij onderwerpen worden genoemd die de nodige aandacht verdienen zoals bijvoorbeeld: onderhoud bestrating, verlichting, schoonhouden, opstelling markten, leegstand, overlast, veiligheid etc. Het bestuur van de OSH ondersteunt dit project en de ambassadeurs en zal in het overleg met de wethouder bewaken dat er ook concrete resultaten worden geboekt.
Een ander belangrijk moment in het afgelopen halfjaar is de formele oprichting van de stichting Hoorn Marketing per 1 juni 2017. Ik neem aan dat u de eerste nieuwsbrief van de stichting met als primair doel de bekendheid van Hoorn te vergroten en meer bezoekers naar de stad te trekken, hebt gelezen. Er wordt terecht veel verwacht van het nieuwe stichtingsbestuur maar ook zij zullen enige tijd nodig hebben om te komen tot concrete uitwerking en uitvoering van de plannen.
Zoals u ongetwijfeld weet zijn er in maart 2018 verkiezingen voor een nieuwe gemeenteraad van Hoorn. Uiteraard zijn wij benieuwd naar de programma’s van de diverse politieke partijen. Wij willen dit echter niet afwachten en dus willen wij deze partijen een lijst met speerpunten overhandigen die van belang zijn voor een springlevende binnenstad van Hoorn.
Onderstaand geef ik in hoofdlijnen aan waar het ons om gaat. In de eerste plaats aandacht voor een vitaal en gastvrij Hoorn. Om het bezoek aan Hoorn te stimuleren moet op meerdere borden tegelijk worden geschaakt. De initiatieven zoals de ¨Nieuwe Winkelstraat¨, De Hoornse Straatjes, het Theaterkwartier enz. waarbij ondernemers met elkaar samenwerken aan verbetering en sfeer in de directe omgeving zorgt voor een positieve bijdrage en dienen van harte ondersteund te worden. Er moet een dialoog op gang komen met vastgoedeigenaren i.v.m. het beperken van de leegstand. Een belangrijk instrument hiervoor heeft de gemeente in de vorm de leegstandverordening. Ook de branchering verdient aandacht. Sturing blijkt mogelijk via het instrument van het bestemmingsplan naar voorbeeld gemeente Amsterdam.
Daarnaast zal in het kader van Hoorn Marketing o.a aandacht worden besteed aan het invullen van goed ¨Gastheerschap¨. Een ander belangrijk punt is het bestuderen van een mogelijk ander systeem van belastingheffing m.b.t. de huidige reclamebelasting. Uitgangspunt hierbij dient te zijn dat de opbrengst meer gelijkmatigheid en zekerheid vertoont over de loop van jaren. Ook de betrokkenheid van u als ondernemer moet worden verbetert door u actief te betrekken bij het investeringsprogramma. Een vorm van opslag op de OZB belasting wordt op dit moment onderzocht. Daarnaast vragen de plannen rondom de Poort van Hoorn onze aandacht. Tijdens onze laatste jaarvergadering hebben de aanwezigen kennis kunnen nemen van de voorlopige plannen. Op basis van deze uitgangspunten van beleid liggen er voor Hoorn geweldige kansen om de Poort van Hoorn tot ontwikkeling te brengen. Uiteraard zijn de reeds ontwikkelde plannen voor de aanpassingen van de infrastructuur en de parkeervoorzieningen daarbij belangrijke voorwaarden. En heel cruciaal voor ondernemers in de binnenstad. Tot zover een kleine inkijk m.b.t. enkele onderwerpen die in de notitie worden belicht. Als u hieraan nog een bijdrage wilt leveren, dan zie ik die graag tegemoet via de mail: voorzitter@oshhoorn.nl De volledige notitie zal t.z.t. te zien zijn op onze nieuwe en aangepaste website: www.oshhoorn.nl.
Ik wens u een plezierige en succesvolle zomer!
Rien van Drongelen, voorzitter OSH/BSM
Het was de afgelopen tijd vaak het gesprek van de dag in de binnenstad: de proef met de aanpassing van de openbare ruimte rondom de Grote Kerk. Standpunten, meningen en de daaruit voortvloeiende discussies daarover liepen hoog op. Heel hoog. Maar hoe begon het ook weer?
‘Het Kerkplein kan worden ontwikkeld tot de lokale huiskamer van de binnenstad. Een aantrekkelijke informele ruimte voor allerlei lokale functies en evenementen. Ontmoeten en verblijfskwaliteit staan hierin centraal. Om zich echt te ontwikkelen kan het Kerkplein een kwaliteitsimpuls gebruiken. Het herstellen en opvullen van de gevelwand (met name aan de zuidzijde), minder parkeerplaatsen en een aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte – liefst in samenhang met elkaar zijn gewenst.’
Deze tekst komt letterlijk uit de integrale visie voor de binnenstad van Hoorn en sprak OSH zeker aan. Er wordt in deze visie gesproken over minder parkeerplaatsen en een aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte – liefst in samenhang met de andere functies van het plein. En met name in de gerezen onduidelijkheid over het aantal in te leveren parkeerplaatsen en de functie van mogelijk overgebleven plaatsen voor een grote categorie ondernemers in de directe nabijheid zorgde voor de commotie.
Als belangenvereniging voor de Hoornse binnenstad heeft OSH haar verantwoording genomen en heeft het voortouw genomen om samen met alle betrokkenen te komen tot een voor alle partijen bevredigende oplossing. Want nogmaals, zij kan zich voor 100% vinden in het geformuleerde uitgangspunt: een voor de bezoeker aantrekkelijk gebied, in combinatie met een oplossing voor de parkeerders ‘met een kleine boodschap’.
De afgelopen weken heeft hierover overleg plaatsgevonden. Aanvullend staat het standpunt van OSH dat het verlies aan parkeerplaatsen in de binnenstad moet worden meegenomen in een uit werken parkeerbalans en er compensatie dient plaats te vinden bij de nog te realiseren parkeeruitbreiding in het plangebied De Poort van Hoorn. OSH denkt mee, praat mee en bemiddeld zoals het een belangenvereniging betaamd.
Wij houden u op de hoogte!